onsdag 13 juni 2012

Matvanor från förr.

När jag var yngre och mamma bakade till födelsedagar så fanns det vissa saker som var standard. Medan min moster alltid bjöd på Joakimkaka och vaniljbullar gjorde mamma nästan alltid kanelbullar, chokladbröd och sirapsbröd. Eller sirapskakor heter de kanske? Och rulltårta brukade hon också göra...

I alla fall, de där kakorna skulle ju sparas till kalaset, alltså fick vi inte äta allt för många när de var nybakade. Bara smaka förstås, för att se om de blev bra.

Dealen blev till slut att alla kanter fick ätas direkt efter att de svalnat en smula, resten hamnade i en burk och plockades sedan fram i samband med tillställningen.

Kanterna var alltid de bästa med hela bakningen. Det andra var liksom inte hälften så gott.

Ikväll har jag varit så otroligt uttråkad. Så jag gjorde det jag är bäst på; köpte hem mer socker, slog upp en sida på måfå i kokboken och började baka. Förutom en stor form muffin (jag orkade inte leta upp muffinsformar så jag slängde smeten i en stor lasagneform och sedan in med allt i ugnen) föll slumpen på sirapsbröd.

Och för att vara första försöket blev de ganska bra.

Och nu har jag provsmakat på kanterna och låter resten ligga i en burk till desperata tider. Precis som förr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar